Sztuka porozumiewania się
Osiąganie sukcesu biznesowego w dzisiejszych czasach wymaga współpracy z innymi ludźmi. W świecie nieustannych zmian nie sposób działać skutecznie w pojedynkę, dlatego tak ważna jest jakość relacji interpersonalnych, na którą ma wpływ wiele czynników: komunikacja, sposób zaprezentowania własnej osoby a także świadomość siebie i swoich emocji. O efektywnej komunikacji można mówić wówczas, kiedy treść wypowiedzi jest zrozumiana zgodnie z intencjami nadawcy przekazu. Komunikacja interpersonalna jest psychologicznym procesem, który zachodzi nieustannie, bowiem przez cały czas swoją postawą ciała, mimiką, gestykulacją, no i wreszcie słowami przekazujemy określone informacje. Wiele nieporozumień w relacjach międzyludzkich jest wynikiem niedoskonałej komunikacji. Niewłaściwe odczytanie intencji z jednej strony, niewypowiedziane oczekiwania z drugiej oto trudności, których doświadcza niemal każdy z nas w codziennych rozmowach.
Sztuka porozumiewania się to propozycja szkoleniowa, która zawiera cykl warsztatów doskonalących kompetencje komunikacyjne. Efektem szkolenia jest poznanie przez uczestników barier komunikacyjnych i narzędzi do ich pokonywania oraz uświadomienie sobie roli aktywnego słuchania w relacjach międzyludzkich.
Cele szkoleniowe:
- Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych: udzielania informacji zwrotnych, asertywnego wyrażania i przyjmowania pochwał oraz krytyki.
- Rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania.
- Zwiększenie umiejętności budowania relacji poprzez efektywne komunikowanie swoich uczuć.
- Zwiększenie pewności siebie w kontakcie z innymi ludźmi.
- Poszerzenie wiedzy dotyczącej psychologii konfliktu – jego źródeł, symptomów i dynamiki.
- Nabycie praktycznych umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Dlaczego warto zainwestować w szkolenie
Kluczowe zagadnienia treści programowe cyklu szkoleniowego
(Nie) doskonała komunikacja
- Definicje i elementy składowe komunikacji interpersonalnej.
- Autentyczność i wiarygodność poprzez zachowanie spójności między komunikacją werbalna i niewerbalną.
- Wymiary komunikacji według modelu F. Schulz von Thuna oraz wpływ interpretacji komunikatu na relacje interpersonalne.
- Bariery komunikacyjne – rozpoznawanie i przezwyciężanie. Narzędzia usprawniające komunikację.
Sztuka porozumiewania się
- „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – budowanie wizerunku za pomocą komunikacji.
- Perswazja narracyjna i storytelling w biznesie.
- Jak mówić, aby być słuchanym? Zasady konstruktywnego wyrażania emocji, potrzeb i oczekiwań według M.B. Rosenberga.
- Jak słuchać, żeby zrozumieć? Komponenty aktywnego słuchania.
Emocje w komunikacji
- Empatia w komunikacji kluczem do budowania relacji. Jak zapanować nad emocjami w komunikacji międzyludzkiej?
- Typologia zachowań komunikacyjnych w sytuacjach konfliktowych. Komunikaty neutralizujące konflikt.
- Asertywne wyrażanie siebie. Postawa asertywna na tle innych możliwych: uległości, dominacji, manipulowania.
- Motywująca i demotywująca rola komunikacji. Prokatywna vs reaktywna komunikacja.