Dzięki EduCube rozpoznaję, nazywam i rozumiem swoje emocje

Dzięki EduCube rozpoznaję, nazywam i rozumiem swoje emocje

Uczymy bawiąc, bawimy ucząc

Czy wiesz co sprawia, że przyswojona nauka, zostaje z nami na dłużej? Jedną z kluczowych kwestii w procesie edukacji jest zaangażowanie uczestnika. Bez niego nauczanie jest tylko zwykłym przekazywaniem treści, które nie zostają przetworzone przez odbiorcę. Wykorzystując gry w edukacji sprawiamy, że uczestnicy chętniej angażują się w proces uczenia. Dzięki atrakcyjnej formie, która oddziałuje na emocje i mobilizuje do realizacji kolejnych zadań, gry kojarzą się z zabawą, a nie przykrym obowiązkiem. Właśnie dlatego wciągają i sprzyjają zapamiętywaniu!

Czym jest EduCube?

EduCube to sprawdzona pomoc edukacyjna, którą można wykorzystać na wiele sposobów. Nadaje się do pracy z różnymi grupami odbiorców - zarówno dziećmi, jak i dorosłymi. Sprzyja kształtowaniu rozmaitych kompetencji i pomaga angażować różne zmysły. Jednocześnie uruchamia wiele kanałów przetwarzania informacji - poznawcze, wzrokowe, kinestetyczne. Dzięki temu sprawia, że przekazywane treści docierają wielotorowo. Dodatkowo porusza całe ciało, co jest szczególnie istotne w przypadku kształtowania umiejętności emocjonalnych, którym przede wszystkim dedykowana jest nasza kostka edukacyjna.

Kompetencje emocjonalne - Podstawa zdrowia psychicznego

Wyobraź sobie człowieka, który jest w stanie stanąć twarzą w twarz z trudami życia. Mierząc się z kryzysową sytuacją, potrafi nie tylko przetrwać, ale wręcz wyjść z niej mocniejszym. To przykład człowieka odpornego psychicznie. Możemy go porównać do drzewa o silnych korzeniach i elastycznym pniu, które wygina się podczas wstrząsów, ale nie daje się łatwo załamać. Tak, jak u drzewa zabezpieczeniem jest pień, tak podstawą odporności jest elastyczność emocjonalna. To ona pozwala na szybki powrót do równowagi psychicznej po doświadczonym wstrząsie.

Czy można nauczyć się kierowania emocjami?

Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie, po co nam właściwie emocje? Są one narzędziem, w które wyposażyła nas natura, a które ma nam umożliwić przetrwanie. Dzięki nim wiemy, co ma dla nas znaczenie, ponieważ nasz organizm reaguje odpowiednio wobec tych różnych przedmiotów i zdarzeń. Zdarza się, że emocje te są na tyle silne, że odbierają zdolność logicznego myślenia i efektywnego działania. Nieprzyjemne sytuacje w każdym z nas wywołują wiele różnych emocji, w tym strach i poczucie lęku. Czy są one dla nas niekorzystne? Okazuje się, że nie. Lęk czy obawa mogą pojawić się po to, aby zmienić nasz niefunkcjonalny schemat myślenia i postępowania. Przez to mogą być bodźcami prowadzącymi do rozwoju. Ważne staje się odpowiednie interpretowanie ich.

Wszystkie emocje można uważać za funkcjonalne w wypadku umiarkowanego ich natężenia, zaś za szkodliwe w wypadku natężenia krańcowego lub w pewnych szczególnych kontekstach.

Możemy nauczyć się zarządzać własnymi emocjami, tak aby one nam pomagały, a nie przeszkadzały. Pierwszym krokiem jest umiejętność ich rozpoznawania i nazywania. Dlatego proponujemy zabawy z wykorzystaniem kostki edukacyjnej EduCube i zestawu obrazków, które są stworzone, aby w tym pomóc.

5 kroków rozwijania kompetencji emocjonalnych - Jak zapanować nad emocjami?

  1. Samoświadomość emocjonalna
  2. Samoregulacja - kierowanie własnymi emocjami
  3. Motywacja - wzbudzanie pozytywnych emocji
  4. Empatia - rozumienie emocji innych ludzi
  5. Kompetencje społeczne
Zobacz nasz film

Z badań wynika, że jesteśmy w stanie kontrolować to, jak przeżywamy emocje, a nie tylko biernie je odbierać. Określone strategie mogą nam pomóc osiągnąć ogromną poprawę pod tym względem.

Pamiętaj - jesteśmy architektami swoich emocji!

Uczymy się nazywać emocje podstawowe i złożone

karty emocje podstawowe
Emocje podstawowe
karty emocje złożone
Emocje złożone

Uczymy się rozpoznawać różne stany emocjonalne

Zastanawiasz się jak pracować z EduCube? Zapoznaj się z jedną z naszych inspiracji!

Rozwijamy empatię z EduCube

Przebieg gry:

Jedna osoba podrzuca kostkę do góry. Następnie wszyscy członkowie grupy przyglądają się osobom przedstawionym na obrazku, który wypadł. Uczestnicy opowiadają co czują postaci z historyjki i jak silne emocje im towarzyszą. Zadaniem grupy jest próba odgadnięcia, co się wydarzyło i sprawiło, że narysowane osoby zachowują się w ten właśnie sposób. Następnie grupa szuka pomysłów na to, jak asertywnie można wyrazić swoje emocje i potrzeby w takiej sytuacji. Uczestnicy podają swoje rozwiązania danej sytuacji.

Przykładowe pytania, które może zadać prowadzący:

  • Co Waszym zdaniem czuje każda z postaci przedstawionych na obrazku?
  • Co się wydarzyło? Jaka sytuacja doprowadziła do powstania tych emocji/uczuć?
  • Jak najprawdopodobniej zachowają się osoby przedstawione na rysunku?
  • Jak postaci mogą poradzić sobie z tą sytuacją? Jak każda z nich mogłaby asertywnie wyrazić to, co czuje bez obrażania innych?
  • Jakie uczucia wywołuje w Tobie przedstawiona na rysunku sytuacja? Jak myślisz, skąd się biorą te emocje?

Wskazówki dla prowadzącego:

  • Omawiamy subiektywność doświadczanych emocji.
  • Wskazujemy na sytuacyjny kontekst konstruowania emocji i udział poznawczej oceny w ich powstawaniu.
  • Rozmawiamy o różnicach w odczuwaniu emocji.
  • Trenujemy asertywne sposoby wyrażania swoich potrzeb, a także konstruktywne metody reagowania na potrzeby wyrażane przez innych.
  • Zwracamy uwagę na język, jakim posługują się uczestnicy w trakcie dzielenia się swoimi pomysłami.
  • Pilnujemy, aby dyskusja przebiegała w atmosferze wzajemnego szacunku i zgodnie z zasadami konstruktywnej komunikacji.

Masz już kostkę? Dokup drugą i rozwiń wyobraźnię! 😊

Nowa wersja obrazków do EduCube posiada suchościeralne puste tyły, dzięki którym możesz stworzyć swoje własne rysunki, gry i zabawy!

Do czego, oprócz edukacji emocjonalnej, możesz wykorzystać EduCube?

Chcesz kupić EduCube? Zajrzyj do naszego sklepu!