Aspiring Leaders Pit Stop 1
Pit Stop 1: Współpraca w zespole
Zapoznaj się z materiałami szkoleniowymi dotyczącymi Pit Stopu 1 – Współpraca w zespole. Warsztaty prowadziła Anna Cieślik, która omawiała zagadnienia związane ze współpracą, budowaniem proaktywnej postawy i zarządzaniem emocjami.
ZAJRZYJ DO PREZENTACJI:
Zadania i materiały dodatkowe
Współpraca w zespole
ZADANIE
Wyobraź sobie sytuacje, w których Twoje życzenia różnią się zasadniczo od życzeń innych ludzi, z którymi masz do czynienia w różnych sytuacjach życiowych lub zadaniowych. Zastanów się, jak się zachowujesz w tego typu sytuacjach.
Kliknij tutaj, aby pobrać test “Style radzenia sobie z trudną sytuacją” (Test Thomasa-Kilmanna), który pozwoli Ci zaobserwować, jaki jest twój prawdopodobny styl radzenia sobie z konfliktem.
ZADANIE
Pracując w grupie, przejawiamy określone wzorce zachowań, myślenia, budowania relacji, co przekłada się na rożne typy ról, które możemy pełnić w zespole. Każda osoba może się odnaleźć w kilku typach ról. Pewne role pełnimy w zależności od sytuacji, w której się znajdziemy. Zawsze jednak udaje się wyróżnić rolę dominującą, preferowaną przez nas, jak również inne, przybierane niechętnie.
Kliknij tutaj, aby pobrać Test Belbina – Typologia Ról Grupowych, który wskaże Ci Twoją prawdopodobnie preferowaną rolę w zespole.
Kliknij tutaj, aby otworzyć obrazek w lepszej rozdzielczości
ZADANIE
Współpraca w zespole to nie tylko kwestia realizacji zadań, lecz także budowania relacji, zaufania i współdziałania. Każdy z nas ma pewne nawyki i sposoby reagowania, które mogą wpływać na atmosferę i efektywność pracy w zespole. Lider odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery w zespole. Jego zdolność do identyfikowania i wzmacniania konstruktywnych zachowań oraz eliminowania niepożądanych wzorców przekłada się na sukces zespołu.
Zachęcamy Was do podzielenia się Waszymi refleksjami dotyczącymi zachowań konstruktywnych i niekonstruktywnych w pracy zespołowej. Stworzyliśmy Mural będący miejscem do stworzenia Waszej kolekcji dobrych praktyk. Inspiracje znajdziecie na slajdzie 12 i 13 prezentacji.
Kliknij tutaj, aby otworzyć edytowalny Mural, w którym możesz podzielić się pomysłami na konstruktywne i destruktywne zachowania podczas pracy w zespole.
Jeśli strona wygląda na pustą, kliknij ikonę mapki w prawym dolnym rogu ekranu, aby ustawić prawidłowy widok Murala. Poniżej znajduje się podgląd:
Komunikacja
Którym uchem słyszysz?
TUTAJ znajdziesz test “Komunikacyjne uszy Von Thuna, który pozwoli Ci sprawdzić, na jaką płaszczyznę wypowiedzi Twoje ucho jest szczególnie wyczulone.
- Komunikacja to nie tylko “słyszeć”, ale przede wszystkim “rozumieć”. Bo czasami faktycznie chodzi o gwóźdź, ale nasz rozmówca może nie być gotowy na zmierzenie się z tym – może wręcz nie mieścić mu się to w głowie.
Część 2
W drugiej części Pit Stopu Magdalena Ślazyk-Sobol omawiała kwadrat komunikacyjny Schulza von Thuna i zestaw narzędzi usprawniających komunikację, nie tylko w roli lidera.
ZAJRZYJ DO PREZENTACJI:
Narzędzia komunikacyjne
ZAJRZYJ DO NARZĘDZI USPRAWNIAJĄCYCH KOMUNIKACJĘ
Kliknij tutaj, aby pobrać prezentację
ZADANIE
Spróbuj zastosować poznane narzędzia w praktyce. Pobierz plik i sformułuj komunikaty korzystając z podanych technik.
Inspiracje
Literatura:
- Daniel Kahneman “Pułapki Myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” Media Rodzina, 2022
- Patrick Lencioni “5 dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie” MT Biznes, 2016
- Simon Sinek “Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie” Onepress, 2014
- Simon Sinek “Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania” Onepress, 2013
Materiały Wideo:
- TED Talk: Margaret Heffernan: Czemu powinniśmy skończyć z hierarchią w pracy
- TED Talk: Julian Treasure: 5 sposobów na lepsze słuchanie
- TED Talk: Simon Sinek: Jak wielcy przywódcy inspirują do działania?
- Nieprzeciętne Życie: 5 lekcji przywództwa “Liderzy jedzą na końcu” Simon Sinek