Aspiring Leaders Pit Stop 1

Pit Stop 1: Współpraca w zespole

 

 

Zapoznaj się z materiałami szkoleniowymi dotyczącymi Pit Stopu 1 – Współpraca w zespole. Warsztaty prowadziła Anna Cieślik, która omawiała zagadnienia związane ze współpracą, budowaniem proaktywnej postawy i zarządzaniem emocjami.

ZAJRZYJ DO PREZENTACJI:

Kliknij tutaj, aby pobrać prezentację

Zadania i materiały dodatkowe

Współpraca w zespole

ZADANIE

Wyobraź sobie sytuacje, w których Twoje życzenia różnią się zasadniczo od życzeń innych ludzi, z którymi masz do czynienia w różnych sytuacjach życiowych lub zadaniowych. Zastanów się, jak się zachowujesz w tego typu sytuacjach.

Kliknij tutaj, aby pobrać test “Style radzenia sobie z trudną sytuacją” (Test Thomasa-Kilmanna), który pozwoli Ci zaobserwować, jaki jest twój prawdopodobny styl radzenia sobie z konfliktem.

 

ZADANIE

Pracując w grupie, przejawiamy określone wzorce zachowań, myślenia, budowania relacji, co przekłada się na rożne typy ról, które możemy pełnić w zespole. Każda osoba może się odnaleźć w kilku typach ról. Pewne role pełnimy w zależności od sytuacji, w której się znajdziemy. Zawsze jednak udaje się wyróżnić rolę dominującą, preferowaną przez nas, jak również inne, przybierane niechętnie.

Kliknij tutaj, aby pobrać Test Belbina – Typologia Ról Grupowych, który wskaże Ci Twoją prawdopodobnie preferowaną rolę w zespole.

Kliknij tutaj, aby otworzyć obrazek w lepszej rozdzielczości

ZADANIE

Współpraca w zespole to nie tylko kwestia realizacji zadań, lecz także budowania relacji, zaufania i współdziałania. Każdy z nas ma pewne nawyki i sposoby reagowania, które mogą wpływać na atmosferę i efektywność pracy w zespole. Lider odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery w zespole. Jego zdolność do identyfikowania i wzmacniania konstruktywnych zachowań oraz eliminowania niepożądanych wzorców przekłada się na sukces zespołu.

Zachęcamy Was do podzielenia się Waszymi refleksjami dotyczącymi zachowań konstruktywnych i niekonstruktywnych w pracy zespołowej. Stworzyliśmy Mural będący miejscem do stworzenia Waszej kolekcji dobrych praktyk. Inspiracje znajdziecie na slajdzie 12 i 13 prezentacji.

Kliknij tutaj, aby otworzyć edytowalny Mural, w którym możesz podzielić się pomysłami na konstruktywne i destruktywne zachowania podczas pracy w zespole.

Jeśli strona wygląda na pustą, kliknij ikonę mapki w prawym dolnym rogu ekranu, aby ustawić prawidłowy widok Murala. Poniżej znajduje się podgląd:

Komunikacja

Którym uchem słyszysz?

TUTAJ znajdziesz test “Komunikacyjne uszy Von Thuna, który pozwoli Ci sprawdzić, na jaką płaszczyznę wypowiedzi Twoje ucho jest szczególnie wyczulone.

 

      Komunikacja to nie tylko “słyszeć”, ale przede wszystkim “rozumieć”. Bo czasami faktycznie chodzi o gwóźdź, ale nasz rozmówca może nie być gotowy na zmierzenie się z tym – może wręcz nie mieścić mu się to w głowie.

    Inspiracje

    Literatura:

    • Daniel Kahneman “Pułapki Myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” Media Rodzina, 2022
    • Patrick Lencioni “5 dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie” MT Biznes, 2016
    • Simon Sinek “Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie” Onepress, 2014
    • Simon Sinek “Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania” Onepress, 2013

     

    Materiały Wideo:

    • TED Talk: Margaret Heffernan: Czemu powinniśmy skończyć z hierarchią w pracy

     

     

    • TED Talk: Julian Treasure: 5 sposobów na lepsze słuchanie

     

    • TED Talk: Simon Sinek: Jak wielcy przywódcy inspirują do działania?

     

    • Nieprzeciętne Życie: 5 lekcji przywództwa “Liderzy jedzą na końcu” Simon Sinek