Aspiring Leaders Pit Stop 3

Pit Stop 3: Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami

 

 

Zapoznaj się z materiałami szkoleniowymi dotyczącymi Pit Stopu 3 – Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami. W pierwszej części pit stopu Magdalena Ślazyk-Sobol przedstawiała zagadnienia związane z rozwiązywaniem konfliktów, efektywną komunikacją w konflikcie i zmianą przekonań.

ZAJRZYJ DO PREZENTACJI Z PIERWSZEJ CZĘŚCI WARSZTATÓW:

Kliknij tutaj, aby pobrać prezentację

Zadania i materiały dodatkowe

Przekonania

ZADANIE

Jednym z modeli podchodzenia do rozwiązywania problemów jest Model ABCD. Pozwala spojrzeć na problem z dystansu i zaobserwować źródło i rolę emocji oraz zachowań w powstawaniu przekonań.

Pobierz zadanie 1 i dopasuj przekonania i konsekwencje do przykładów. W zadaniu 2 spróbuj zauważyć swoje myśli, uczucia i zachowania pojawiające się w chwili wystąpienia problemu.

 

 

Asertywność

Komunikacja jest niezwykle ważną kompetencją Lidera. Jednym z aspektów komunikacji jest asertywność – wyrażanie własnych myśli i uczuć z zachowaniem szacunku do myśli i uczuć rozmówcy. Asertywność wspiera stawianie granic w relacjach z innymi, co przekłada się na budowanie pewności siebie. Skutkiem prezentowania asertywne postawy jest budowanie wizerunku odważnego, stabilnego Lidera, który wzbudza zaufanie.

Aby określić, w jakich sytuacjach korzystasz z prawda do asertywności, a w jakich być może przychodzi Ci to z większą trudnością, możesz skorzystać z Mapy Asertywności.

ZADANIE

Umiejętność udzielania feedbacku korygującego jest cenna dla Lidera. Jedną z technik, które można wykorzystać jest FUKO, które opiera się na czterech elementach przedstawionych na poniższym schemacie:

Pobierz plik i zareaguj na podane sytuacje w asertywny sposób. Skonstruuj komunikat korzystając z techniki FUKO.

Poddając temat asertywności refleksji, zastanów się, Do czego dajesz sobie prawo i W których sytuacjach zachowujesz się nieasertywnie.

Jakich narzędzi można użyć, by zachować się asertywnie w tych sytuacjach?

Część 2

 

 

Szkolenie w drugiej części Pit Stopu 3 prowadziła Anna Cieślik, która omawiała rolę różnorodności emocjonalnej w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami, znaczenie norm kulturowych i pułapki perfekcjonizmu.

ZAJRZYJ DO PREZENTACJI Z DRGIEJ CZĘŚCI WARSZTATÓW:

Kliknij tutaj, aby pobrać prezentację


Zarządzanie emocjami

Kliknij tutaj, aby pobrać Mapę Emocji w lepszej rozdzielczości

Aby zrozumieć bogactwo świata emocjonalnego warto przywołać metaforę kolorystyczną zaproponowaną już w latach 60-tych przez Roberta Plutchika. Według niego emocje są jak paleta barw. Mają różne odcienie, łączą się z podstawowych form w bardziej złożone i zniuansowanie. Większość z
nas zapewne potrafi bez większego problemu rozróżnić i nazwać prototypowe uczucia takie jak: złość, strach, smutek czy radość, ale już poruszenie, zaintrygowanie, melancholia czy ujma nie przez wszystkich są łatwo rozróżnialne.

To tak, jak z kolorem niebieskim, który dla niewytrawnego oka jest po prostu 1 z trzech kolorów podstawowych, ale profesjonalny dekorator wnętrz czy artysta malarz będzie rozróżniał całą gamę odcieni i jeszcze każdy z nich będzie potrafił inaczej nazwać, np. błękitny, chabrowy, kobaltowy, szafirowy czy indygo. Możesz zapytać, ale po co mi to, czy nie wystarczy powiedzieć, że czuję się dobrze lub źle, albo że po prostu odczuwam stres?

Otóż badania naukowe pokazują, że doświadczanie szerokiej gamy emocji, czyli emocjonalna różnorodność wiąże się ze zdrowiem psychicznym i dobrym samopoczuciem. Umiejętność rozpoznawania różnych odcieni emocji zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych pozwala nam lepiej funkcjonować. Zatem kiedy poczujemy jakąś emocję, warto się nad nią pochylić i nadać jej odpowiednie znaczenie poprzez znalezienie adekwatnej nazwy. Wymaga to wyjścia poza „dobrze” i „źle” i zwiększenia wrażliwości na różne odcienie emocji.

Przyjrzyjmy się, co się dzieje, kiedy odczuwamy np. zazdrość. Jest to uczucie powstałe z jednoczesnego doświadczania smutku i złości. Wkurzam się, że ktoś ma coś, czego nie mam ja i jednocześnie jest mi smutno z tego powodu. Złość związana jest z energią do działania i mobilizuje do osiągania tego, co ma ktoś inny. Smutek sprzyja refleksji i planowaniu działań ukierunkowanych na osiągnięcie celu.

Jeśli nastrój zostanie zdominowany przez smutek, może doprowadzić do zupełnego wycofania się z życia społecznego. Jeśli zaś sama złość dojdzie do głosu, uruchomi agresywne i niszczycielskie działania. Emoróżnorodność podobnie jak bioróżnorodność może zapobiegać zdominowaniu naszego systemu emocjonalnego przez określone emocje. Otóż, jeśli nastrój zostanie zdominowany przez jedną emocję i zacznie się przedłużać, to może to prowadzić do zaburzeń. Przykładowo doświadczenie przedłużającego się smutku może prowadzić do depresji, długotrwała intensywna radość może zamienić się w manię, odczuwanie ciągłego strachu doprowadza do zaburzeń lękowych, zaś skłonność do częstego doświadczania złości przejawia się w zaburzeniach agresywnych.

 

ZADANIE

Zastanów się, jakie potrzeby kryją się za poszczególnymi emocjami i jak można odnieść je do trudności pojawiających się w sytuacjach zawodowych.

Kliknij tutaj, aby pobrać zadanie w edytowalnej wersji

Inspiracje

Materiały Wideo:

  • TED Talk: Lisa Feldman Barrett: Nie jesteś na łasce swoich emocji