Rising Leaders Pit Stop 1

Pit Stop 1: Istota przywództwa

 

Zapoznaj się z materiałami szkoleniowymi dotyczącymi Pit Stopu 1 – Istota przywództwa. Warsztaty prowadziła Anna Cieślik, która omawiała zagadnienia związane z przywództwem, budowaniem proaktywnej postawy i zarządzaniem emocjami.

ZAJRZYJ DO PREZENTACJI:

Kliknij tutaj, aby pobrać prezentację

Zadania i materiały dodatkowe

Pełnienie roli liderskiej

ZADANIE

Poniżej znajduje się fragment filmu Gladiator (2000, reż. Ridley Scott) – w których fragmentach filmu widoczne są poszczególne elementy związane z podstawowymi wartościami istotnymi w pełnieniu roli liderskiej (Slajd 2 prezentacji “Istota przywództwa”)?

Kliknij tutaj, aby pobrać zadanie w edytowalnej wersji.

 
 

ZADANIE

Zastanów się nad czynnikami wiarygodności liderskiej – co buduje, a co rujnuje autorytet lidera? Jakie fakty i mity związane są z pełnieniem roli liderskiej?

Kliknij tutaj, aby pobrać zadanie w edytowalnej wersji.

 
 

ZADANIE

Przeczytaj opisy liderów. Na którym poziomie przywództwa się znajdują?

Kliknij tutaj, aby pobrać zadanie w edytowalnej wersji.

Komunikacja

Którym uchem słyszysz?

TUTAJ znajdziesz test, który pozwoli Ci sprawdzić, na jaką płaszczyznę wypowiedzi Twoje ucho jest szczególnie wyczulone.

 

      Komunikacja to nie tylko “słyszeć”, ale przede wszystkim “rozumieć”. Bo czasami faktycznie chodzi o gwóźdź, ale nasz rozmówca może nie być gotowy na zmierzenie się z tym – może wręcz nie mieścić mu się to w głowie.

     

    ZADANIE

    Na podstawie kartkek z pamiętnika Zbyszka i Stefana zdiagnozuj, gdzie tkwi problem i spróbuj nazwać emocje postaci w tej trudnej sytuacji.

    Kliknij tutaj, aby pobrać zadanie w edytowalnej wersji.

    Zarządzanie emocjami

    Kliknij tutaj, aby pobrać Mapę Emocji w lepszej rozdzielczości
     
     

    Aby zrozumieć bogactwo świata emocjonalnego warto przywołać metaforę kolorystyczną zaproponowaną już w latach 60-tych przez Roberta Plutchika. Według niego emocje są jak paleta barw. Mają różne odcienie, łączą się z podstawowych form w bardziej złożone i zniuansowanie. Większość z
    nas zapewne potrafi bez większego problemu rozróżnić i nazwać prototypowe uczucia takie jak: złość, strach, smutek czy radość, ale już poruszenie, zaintrygowanie, melancholia czy ujma nie przez wszystkich są łatwo rozróżnialne.

    To tak, jak z kolorem niebieskim, który dla niewytrawnego oka jest po prostu 1 z trzech kolorów podstawowych, ale profesjonalny dekorator wnętrz czy artysta malarz będzie rozróżniał całą gamę odcieni i jeszcze każdy z nich będzie potrafił inaczej nazwać, np. błękitny, chabrowy, kobaltowy, szafirowy czy indygo. Możesz zapytać, ale po co mi to, czy nie wystarczy powiedzieć, że czuję się dobrze lub źle, albo że po prostu odczuwam stres?

    Otóż badania naukowe pokazują, że doświadczanie szerokiej gamy emocji, czyli emocjonalna różnorodność wiąże się ze zdrowiem psychicznym i dobrym samopoczuciem. Umiejętność rozpoznawania różnych odcieni emocji zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych pozwala nam lepiej funkcjonować. Zatem kiedy poczujemy jakąś emocję, warto się nad nią pochylić i nadać jej odpowiednie znaczenie poprzez znalezienie adekwatnej nazwy. Wymaga to wyjścia poza „dobrze” i „źle” i zwiększenia wrażliwości na różne odcienie emocji.

    Przyjrzyjmy się, co się dzieje, kiedy odczuwamy np. zazdrość. Jest to uczucie powstałe z jednoczesnego doświadczania smutku i złości. Wkurzam się, że ktoś ma coś, czego nie mam ja i jednocześnie jest mi smutno z tego powodu. Złość związana jest z energią do działania i mobilizuje do osiągania tego, co ma ktoś inny. Smutek sprzyja refleksji i planowaniu działań ukierunkowanych na osiągnięcie celu.

    Jeśli nastrój zostanie zdominowany przez smutek, może doprowadzić do zupełnego wycofania się z życia społecznego. Jeśli zaś sama złość dojdzie do głosu, uruchomi agresywne i niszczycielskie działania. Emoróżnorodność podobnie jak bioróżnorodność może zapobiegać zdominowaniu naszego systemu emocjonalnego przez określone emocje. Otóż, jeśli nastrój zostanie zdominowany przez jedną emocję i zacznie się przedłużać, to może to prowadzić do zaburzeń. Przykładowo doświadczenie przedłużającego się smutku może prowadzić do depresji, długotrwała intensywna radość może zamienić się w manię, odczuwanie ciągłego strachu doprowadza do zaburzeń lękowych, zaś skłonność do częstego doświadczania złości przejawia się w zaburzeniach agresywnych.

     

    ZADANIE

    Zastanów się, jakie potrzeby kryją się za poszczególnymi emocjami i jak można odnieść je do trudności pojawiających się w sytuacjach zawodowych.

    Kliknij tutaj, aby pobrać zadanie w edytowalnej wersji

    Inspiracje

    Literatura

    • “Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego” (2004) Michael R. Leippe, Philip G. Zimbardo

     
     

    Wideo:

    • TED Talk: Margaret Heffernan: Czemu powinniśmy skończyć z hierarchią w pracy

     

     

    • TED Talk: Julian Treasure: 5 sposobów na lepsze słuchanie

     

  • TED Talk: Lisa Feldman Barrett: Nie jesteś na łasce swoich emocji
  •  

    Ze względu na zmiany w naszym składzie, aktualizujemy stronę o zespole. Prosimy o cierpliwość.
    +