Materiały poszkoleniowe: Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży
Edukacja emocjonalna, opierająca się na zdolności do rozpoznawania i nazywania różnych stanów emocjonalnych odkrywa jedną z kluczowych ról w kształtowaniu zdrowia psychicznego młodych ludzi. Uczniowie, którzy uczą się rozpoznawać bardziej zróżnicowane emocje, jak odcienie smutki, złości czy radości i złożone stany, jak zazdrość, optymizm czy rozczarowanie są w stanie lepiej zrozumieć reakcje swojego organizmu, co wspiera budowanie odporności psychicznej a w efekcie zapobiega rozwojowi depresji, lęku czy agresji.
Zdolność do rozpoznawania emocji u siebie jest kluczowa także w rozwoju empatii, czyli zdolności do rozumienia i reagowania na emocje innych osób. Kiedy młodzież rozwija świadomość emocjonalną, staje się bardziej wrażliwa na potrzeby otaczających ją ludzi. To umiejętność kluczowa w budowaniu relacji interpersonalnych, a także w tworzeniu bezpiecznego, wspierającego środowiska w szkole. Uczniowie, którzy potrafią rozpoznać, zrozumieć i nazwać emocje – zarówno swoje, jak i innych – są bardziej otwarci na współpracę, rozwijają zdolności komunikacyjne i są mniej narażeni na negatywne skutki konfliktów.
W ten sposób wspieranie emocjonalnej różnorodności u dzieci i młodzieży nie tylko sprzyja ich indywidualnemu dobrostanowi psychicznemu, ale również rozwija wrażliwość i empatię, co ma fundamentalne znaczenie w ich dorosłym życiu i społecznym funkcjonowaniu.