Zarządzanie emocjami

Wyreguluj swoje emocje

Aby zrozumieć bogactwo świata emocjonalnego warto przywołać metaforę kolorystyczną zaproponowaną już w latach 60-tych przez Roberta Plutchika. Według niego emocje są jak paleta barw. Mają różne odcienie, łączą się z podstawowych form w bardziej złożone i zniuansowanie. Większość z
nas zapewne potrafi bez większego problemu rozróżnić i nazwać prototypowe uczucia takie jak: złość, strach, smutek czy radość, ale już poruszenie, zaintrygowanie, melancholia czy ujma nie przez wszystkich są łatwo rozróżnialne.

To tak, jak z kolorem niebieskim, który dla niewytrawnego oka jest po prostu 1 z trzech kolorów podstawowych, ale profesjonalny dekorator wnętrz czy artysta malarz będzie rozróżniał całą gamę odcieni i jeszcze każdy z nich będzie potrafił inaczej nazwać, np. błękitny, chabrowy, kobaltowy, szafirowy czy indygo. Możesz zapytać, ale po co mi to, czy nie wystarczy powiedzieć, że czuję się dobrze lub źle, albo że po prostu odczuwam stres?

Otóż badania naukowe pokazują, że doświadczanie szerokiej gamy emocji, czyli emocjonalna różnorodność wiąże się ze zdrowiem psychicznym i dobrym samopoczuciem. Umiejętność rozpoznawania różnych odcieni emocji zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych pozwala nam lepiej funkcjonować. Zatem kiedy poczujemy jakąś emocję, warto się nad nią pochylić i nadać jej odpowiednie znaczenie poprzez znalezienie adekwatnej nazwy. Wymaga to wyjścia poza „dobrze” i „źle” i zwiększenia wrażliwości na różne odcienie emocji.

Przyjrzyjmy się, co się dzieje, kiedy odczuwamy np. zazdrość. Jest to uczucie powstałe z jednoczesnego doświadczania smutku i złości. Wkurzam się, że ktoś ma coś, czego nie mam ja i jednocześnie jest mi smutno z tego powodu. Złość związana jest z energią do działania i mobilizuje do osiągania tego, co ma ktoś inny. Smutek sprzyja refleksji i planowaniu działań ukierunkowanych na osiągnięcie celu.

Jeśli nastrój zostanie zdominowany przez smutek, może doprowadzić do zupełnego wycofania się z życia społecznego. Jeśli zaś sama złość dojdzie do głosu, uruchomi agresywne i niszczycielskie działania. Emoróżnorodność podobnie jak bioróżnorodność może zapobiegać zdominowaniu naszego systemu emocjonalnego przez określone emocje. Otóż, jeśli nastrój zostanie zdominowany przez jedną emocję i zacznie się przedłużać, to może to prowadzić do zaburzeń. Przykładowo doświadczenie przedłużającego się smutku może prowadzić do depresji, długotrwała intensywna radość może zamienić się w manię, odczuwanie ciągłego strachu doprowadza do zaburzeń lękowych, zaś skłonność do częstego doświadczania złości przejawia się w zaburzeniach agresywnych.

Komunikowanie emocji w sytuacjach trudnych

Niewątpliwie nasze emocje wpływają na nasze relacje, na zdrowie, na naszą wydajność i kreatywność, ale to co najtrudniej nam sobie uświadomić, to fakt, iż są one sygnałami, które należy nauczyć czytać, a nie ich unikać. Nie dopuszczając go głosu własnych uczuć, możemy stracić z oczu to, co jest dla nas ważne. Warto więc rozwijać wyższą samoświadomość emocjonalną.

Co możesz zrobić, aby przejąć kontrolę nad emocjami i nauczyć się nimi zarządzać? Na początek potrzebujesz 3 Z.

  • Po pierwsze ZAUWAŻ ODCZUCIE. Rozpoznanie emocji wymaga najpierw ich zauważenia i zaakceptowania.
  • Po drugie ZNAJDŹ NAZWĘ. Określenie emocji za pomocą odpowiednich słów pozwala lepiej zrozumieć przyczynę ich powstania, np. odczytać potrzeby lub przekonania.
  • Po trzecie ZAKOMUNIKUJ EMOCJĘ. Odpowiednie wyrażenie swoich uczuć i kryjących się za nimi potrzeb sprzyja lepszemu porozumiewaniu się z innymi ludźmi.

Te 3 kroki stanowią podstawą zarządzania emocjami zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Zauważenie i adekwatne nazwanie swoich emocji sprzyjają ich zrozumieniu i konstruktywnemu wyrażaniu. Co z kolei przekłada się na budowanie lepszych relacji zarówno z samym sobą jak i z innymi a tym samym zwiększa ogólną satysfakcję z życia.

Dodatkowe inspiracje - baza wiedzy

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat możliwości zarządzania emocjami zapoznaj się webinarem Ani Cieślik “Jak wytresować emocjonalnego smoka? Czyli skąd się biorą emocje i jak nimi mądrze zarządzać

 

 

Na wypadek, gdyby nasze spotkanie podsyciło Twój głód wiedzy, przygotowałam dla Ciebie propozycje wystąpień i książek, które poszerzą Twoją wiedzę z zakresu psychologii emocji. Uważaj, bo mocno wciągają! 

 

 

Lisa Feldman-Barrett w swoim wystąpieniu udowadnia, że wcale nie jesteśmy zdani na łaskę emocji i wyjaśnia w jaki sposób tworzy je nasz mózg.

 

 

Badaczka odwagi Brené Brown w niniejszym wykładzie podpowie Ci, w jaki sposób będąc uważnym na swoją wrażliwość wydobyć z niej potężną moc.

 

 

W tym wystąpieniu Brené Brown pokazuje jakie korzyści mogą płynąć z konfrontacji z własnym wstydem. Wykład pomoże Ci uważnie stawiać czoła swoim niepowodzeniom i pokaże jak czerpać siłę z porażek, krytyki i lęku.

 

 

Psycholog Guy Winch w swoim inspirującym wystąpieniu udowodnia, dlaczego troska o emocje i umysł jest tak samo ważna, jak pielęgnowanie ciała. Wykład ten pomoże Ci zrozumieć, jak uważność na ból emocjonalny pozwala dbać o higienę emocjonalną.

  • Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu. Lisa Feldman Barrett
  • Atlas of the Heart: Mapping Meaningful Connection and the Language of Human Experience. Brené Brown
  • Trwała przemiana. Co nauka mówi o tym, jak medytacja zmienia twoje ciało i umysł. Daniel Goleman, Richard Davidson

Zapraszamy do kontaktu z nami

Pracownia Rozwoju
ul. Generała Romualda Traugutta 81 (oficyna), III piętro
50-438 Wrocław
biuro@pracowniarozwoju.pl
tel. +48 607 231 870